Ladeeffekt er blevet et af salgsparameterne indenfor elbiler. Hvor hurtigt kan den modtage strøm, og hvor højt en ladepeak kan den komme op på. Og så naturligvis rækkevidden.
Når det gælder ladeeffekt og peak var fabrikker som Porsche, Audi, Hyundai/Kia og Tesla blandt kongerne, men de har fået et voldsomt rap over fingrene af den nye dreng i klassen, amerikanske Lucid.
Bilen hører til i luksusklassen, har en rækkevidde på over 800 km for de længst kørende modeller, og så har de sat rekord ved en ladestander. Over 300 kW. Og det er reelt tal – ikke skrivebordstal.
For mens det kniber gevaldigt for de andre bilfabrikker at bare nærme sig de lovede tal, der i øvrigt ofte er på cirka 200-230 kW, så er det lykkedes en nybagt Lucid-ejer at hælde 304 kW på batteriet. Kun et par minutter, ganske vist, men de andre kan heller ikke holde dampen oppe i ret lang tid.
Opladningen af Lucid Air, som modellen hedder, tog 122 minutter. Men det var fra stort set 0 til 100 procent. Batteriet er på 118 kWh, og sender bilen ud på en 836 km lang tur, før batteriet er tomt igen. I løbet af godt 5 minutter hev bilen strøm nok til små 170 km. Efter 22 minutter havde den rækkevidde til over 500 km – en rækkevidde, som stort set alle andre elbiler har svært ved at nå med fyldt batteri. Og at fylde et batteri helt op tager let en times tid, da det tager lang tid at komme fra 80 til 100 procent.
Den største ulempe ved en Lucid Air er nok prisen, der runder en million kr. stort lige så hurtigt, som bilen lader. Til gengæld er man uden tvivl kørende i kongen af elbiler på ladefronten. Men måske ikke så lang tid. For kinesiske Xpeng har allerede lovet, at deres model G9, der lige er på trapperne, kan lade med hele 480 kW. Altså mere end selv de kraftigste ladestandere kan levere.
Kilde: Insideevs