Ladeløsninger fra ABB holder stadigt flere elbusser kørende i europæiske storbyer som Barcelona, Hamborg, Gøteborg og Aarhus. Driftssikkerheden er i top, CO2-udledningen i bund og driftsomkostningerne mærkbart lavere end ved dieselbusser.
Bæredygtige transportløsninger er på fremmarch over hele verden. Det gælder også i den offentlige sektor, hvor stadigt flere busoperatører i disse år vælger elbusser med ladeløsninger fra ABB.
Både elbusserne og den tilhørende ladeinfrastruktur er baseret på velafprøvet og driftssikker teknologi, hvor der – helt bogstaveligt – ligger hundredtusindvis af kilometers dokumenteret historik bag. I Europa fremstilles elektriske busser af blandt andre VDL, Volvo, MAN, Daimler, Scania og spanske Solaris.
Det kører bare
Mens busproduktionen således varetages af erfarne og anerkendte producenter, er ABB som verdensledende inden for ladeinfrastruktur til elkøretøjer med til at sikre den centrale og helt afgørende opladning på tværs af elbusmodeller. ABB har siden 2010 leveret mere end 17.000 ladeløsninger til elektriske køretøjer i over 80 lande.
– Vi kan dokumentere, at vores ladeløsninger fungerer – ikke kun på papiret, men også i praksis, fortæller Lasse Altmann, som er Head of E-mobility i ABB A/S. Han uddyber:
– For en busoperatør skal faktorer som høj punktlighed, stor driftssikkerhed og lave omkostninger gå hånd i hånd. Eller sagt på en anden måde: Busserne skal være billige at drifte og vedligeholde. Og de skal bare køre og køre.
International standard
ABB’s hurtigladere er baseret på de internationale standarder for hurtigopladning af elektriske køretøjer. Det sikrer, at relevante sikkerhedssystemer er på plads, den elektriske konstruktion overholder forskrifterne, og at systemarkitekturen samt arbejdsmetoder fremadrettet understøttes af de fleste mærker.
– Når busserne er i rute, kan de blive opladet i løbet af dagen, når chaufføren eksempelvis holder pause for enden af sin buslinje. Det tager under ti minutter at foretage en hurtigopladning. Det foregår ved hjælp af en pantograf, der kører op fra bussen eller ned fra en lademast. Efter dagens dont kan bussen oplades via et stik, mens den holder på depotet om natten, forklarer Lasse Altmann.
Bred vifte af muligheder
Anskaffelsesprisen på elbusserne er én side af sagen, en anden er etableringen af ladeinfrastrukturen.
– Når bussen er ude på ruten, benytter vi pantografløsninger, hvor vi uden problemer kan levere op til 600 kW og dermed sende bussen videre på ganske få minutter. Hjemme på depotet er det ofte rigeligt med ladestandere med stik, som leverer op til 350 kW. Men mange gange kan man ”nøjes” med blot 50-100 kW over en længere periode, fx over natten. Den konkrete ladeløsning skal levere den nødvendige ladeeffekt til lavest mulige omkostninger og beregnes ud fra en individuel betragtning fra gang til gang, fortæller Lasse Altmann og tilføjer:
– Vi har mange års praktisk erfaring og kan fremvise konkrete cases på løsninger i drift. De færreste tænker over, at det sparer meget på batteriet, at kabinen er opvarmet, inden bussen kører ud på linjen. Eller at vindmodstanden på en lun sommerdag er lavere end på en pivkold vinterdag, og dette kan aflæses på strømforbruget og skal regnes med. Heldigvis er det danske klima fantastisk til batteridrift.
ABB leverer modulære løsninger, som kan skaleres efter behov og udbygges i takt med, at flåden af elbusser udvides. Ladestandere med indbygget intelligens kan eksempelvis sørge for at “fordele” strømmen, så opladningen foregår forskudt af hinanden og således udnytte kapaciteten optimalt uden at overbelaste forsyningen.
Service over hele linjen
Som verdensledende inden for infrastruktur for elkøretøjer tilbyder ABB hele spektret af opladnings- og elektrificeringsløsninger til elbiler, el- og hybridbusser samt til skibe og jernbaner.
Et landsdækkende netværk af ABB-teknikere står for at installere, servicere og vedligeholde hele ladeinfrastrukturen. Driftssikkerhed er alfa og omega i omlægningen til bæredygtig busdrift.