35 tons ren muskelkraft fra ABB giver miljøet en hjælpende hånd, når Stena Recycling omdanner alt fra gamle biler, cykler og elektronikskrot til nye ressourcer af høj kvalitet og værdi.
Fire sekunder. Så kort tid skal den enorme shredder hos Stena Recycling i Grenaa bruge på at knuse en bil og “spytte” den ud i 10×10 cm stykker. Det er en bedrift, der kræver tungt og solidt grej – og en pokkers stor motor med masser af rå muskelkraft. Som eksempelvis den 35 tons tunge ABB-motor, der kværner stille og roligt derudad fra morgen til aften for at drive shredderen med de knusende hamre.
– Stena Recycling har 19 afdelinger rundt omkring i Danmark, hvor vi indsamler, sorterer og forædler affald forsvarligt, så det kan blive til et nyt produkt eller nye ressourcer. Her i Grenaa håndterer vi dagligt i omegnen af 1.000 tons jern og metal, fortæller Jan Hoveling, som er produktionschef og i spidsen for 30 medarbejdere.
Trafikken af lastbiler og losning af et skib ved kajen understreger produktionschefens ord. Det hele illustreres yderligere af de mange kraner, der i en nærmest yndefuld ballet drejer og svinger den ene grabfuld efter den anden rundt i en endeløs strøm – med det ene formål at fodre den umættelige og altædende shredder for enden af et langt transportbånd.
– Shredderen har en central rolle i neddelingsprocessen. Den er forudsætningen for, at formaterialet kan begynde rejsen mod stadigt mindre og mindre fraktioner, der undervejs passerer magneter, henover rysteborde og forbi blæsere for til sidst at ende som et værdifuldt, forædlet produkt, som er klar til at indgå i et nyt kredsløb, forklarer Jan Hoveling.
Anlægget hos Stena Recycling foretager en ekstra finsortering af det materiale, der er tilbage, når de rene metalstykker er frasorteret. Restmaterialet (SLF) består af blandt andet plast, gummi, tekstiler osv. Det gik tidligere på deponi, men ved at finsortere yderligere – og genanvende den mængde metal, der faktisk findes i restproduktet, byder fremtiden på mindre i deponi. – Vi investerer i teknologi og optimerer vores processer hele tiden, siger Jan Hoveling og tilføjer, at det ligger i vores DNA at finde de skjulte værdier i alle affaldstyper, vi modtager fra samfundet.
Driftstop er kostbare
Shredderen er afgørende for flowet hos Stena Recycling. Med modtagelsen af 1.000 tons affald om dagen skal det store maskineri ikke stå stille ret længe, før bunker bliver til bjerge – og alting sander til.
– Uden at gå i detaljer kan jeg godt afsløre, at vi hurtigt taler om millioner, hvis vi får nedbrud på shredderen og ligger stille for længe. Så vi har naturligvis en plan B, forklarer Jan Hoveling.
Han viser vej til en nærliggende lagerhal, hvor plan B viser sig at være indholdet af to store transportkasser: en spritny reservemotor til shredderen i tilfælde af havari.
– Den er bygget af ABB i Sydafrika, og der er et helt års leveringstid, da den på alle måder er unik. Alene størrelsen indikerer, at det ikke er en standardvare, man bare lige tager ned fra en hylde på lageret. Ja, nu står den altså på lager her, kan man vel sige – og her må den godt blive stående ny og ubrugt i årevis, for det betyder, at den nuværende stadig kører, siger Jan Hoveling med eftertryk. Den store elmotor og tilhørende køleenhed opbevares i to forskellige kasser, der til dagligt er omhyggeligt forseglet mod støv. Til ære for fotografen blev den kraftige plastik omkring motoren fjernet.
– Kunne du mærke varmen, da vi skar hul i plasten? Vi har en lille varmeovn stående i bunden af kassen for at beskytte den mod fugt, fortæller Jan Hoveling til ABB’s salgsingeniør Christian Vestergaard, som er med til at holde hjulene – og ikke mindst motorerne – kørende hos Stena Recycling. Christian Vestergaard nikker bekræftende, før han sammen med Jan Hoveling fordyber sig i detaljer om den enorme elmotor, der står standby.
Motoren yder en effekt på 3.000 kW ved en forsyningsspænding på 15 kV. Motoren udmærker sig ved et lavt omdrejningstal og et særdeles kraftigt moment, der sikrer, at shredderen præsterer sit maksimale og knuser al modstand. Helt bogstaveligt.
Elmotorer genanvendes
To af Sveriges største virksomheder – ABB og Stena Recycling – samarbejder om genvinding af udtjente elmotorer i Sverige. Det anslås, at genanvendelsen af aluminium, kobber og jern fra de udtjente elmotorer vil resultere i en energibesparelse på mellem 75 og 95 pct. ved, at materialerne fra elmotorerne kan bruges igen.
Partnerskabet mellem ABB og Stena Recycling udspringer af det svenske Circular Initiative, som siden foråret 2019 har været afsæt for konkrete løsninger til cirkulære materialestrømme i den svenske fremstillingsindustri.