Med ABB’s intelligente AC-ladere med belastningsstyring er der strøm nok til både forbrug og opladning af elbiler.
Selv med udsigt til 775.000 elbiler i 2030 kan udfordringen med opladning løses, uden elnettet bryder sammen. Med ABB’s intelligente Terra AC-ladere er der strøm nok til både opladning af elbilen i carporten og til husstandens øvrige forbrug – uden der skal rulles mere kobber ud eller investeres i flere ampere. Nøgleordet er belastningsstyring.
Det fortæller Rasmus Eksten, som er Technical Sales Support Specialist hos ABB inden for ladeløsninger og e-mobility.
– ABB’s AC-ladestandere i Terra-serien er udviklet til at udnytte den energi, som er til rådighed, i stedet for at man skal investere i en ekstra sikringsstørrelse.
Ved at lade AC-laderen indgå i den samlede installation – og koble en smartmeter på – opnås en fleksibel løsning, hvor forbruget trækkes dynamisk. Installationens komponenter, herunder AC-laderen, deles populært sagt om den tilgængelige forsyning.
– Ofte skal man først bruge bilen igen næste dag. Så betyder det ingenting, om opladningen fordeles over aften og nat. I øvrigt kører man sjældent “tanken” tom, fortæller Rasmus Eksten.
Flere ladestandere
ABB’s AC-ladere kan installeres som stand-alone eller fungere sammen i en gruppe.
– Installatører kan nemt og enkelt opstille ABB’s Terra AC-ladere, og opstår der behov for at udvide antallet af ladestandere, er det blot at installere dem og konfigurere dem samt at koble dem sammen med de eksisterende ladere i den intuitive programmerings-portal. Helt op til 400 ABB AC-ladere kan kommunikere sammen via wi-fi, LAN eller et 4G-modem (option). Det kan være en gruppe af ladestandere opstillet hos en boligforening, en virksomhed eller et konferencecenter. Og det er stadig kun nødvendigt med én smartmeter til at distribuere den tilgængelige forsyning mellem dem, forklarer Rasmus Eksten og tilføjer:
– Det er en fleksibel og fremtidssikret løsning. Tilmed kan AC-laderne tildeles forskellige prioriteter; det vil sige indgå i et forudbestemt hierarki, så opladningen af elbiler eksempelvis med særlig stor betydning for firmaets drift prioriteres højst. Den intelligente belastningsstyring giver også rigtig god mening, efterhånden som elnetselskaberne indfører tidsdifferentierede tariffer.
Integreret forbrugsmåler
ABB’s ladestandere har integrerede forbrugsmålere, som via et RFID-kort identificerer og registrerer forbruget for den enkelte elbil. Derved kan der foretages individuel afregning.
Det kan være en virksomhed med en elbilflåde, hvor forbruget skal konteres på forskellige afdelinger. Eller en arbejdsplads, hvor medarbejdernes private elbiler oplades i arbejdstiden, og hvor forbruget trækkes over lønnen. Eller det kan være i forbindelse med afregning af gæster på hoteller og kursuscentre.
– Med et RFID-kort registrerer ladestanderen, hvornår og hvor meget bilen oplades. Oplysningerne sendes op i skyen og hentes ned via en ABB-webportal, der gør det muligt at opsamle og håndtere oplysninger fra op til 400 AC-ladere. Ydermere kan data behandles i et helt almindeligt regneark og danne grundlag for statistik eller afregning, fortæller Rasmus Eksten og kommer med et eksempel:
– I en andelsboligforening ønsker man at fremme den grønne omstilling og har derfor stillet to-tre AC-ladestandere til rådighed for beboernes elbiler. Ved at registrere forbruget på hver enkelt bilejer sikrer man en individuel opkrævning i lighed med anden forbrugsafregning.