AO er årets digitale virksomhed – har givet branchen ”et kvantespring”
AO tog syv priser med hjem fra Danish Digital Award 2021, bl.a. årets bedste digitale virksomhed. Juryen lagde vægt på, at AO365 med døgnåbne håndværkerbutikker har givet branchen ”et kvantespring”.
Der er nogle, som mener, at byggebranchen er konservativ, og at håndværkere ikke er særligt digitale. Men det var ikke desto mindre Brødrene A&O Johansen, der stjal opmærksomheden foran alle andre og blev årets digitale virksomhed ved Danish Digital Awards i København i sidste uge.
I alt vandt AO syv priser med deres samarbejdspartner Netcompany, og det er ikke mindst konceptet AO365, hvor kunderne kan åbne butikken på alle tidspunkter af døgnet, der har slået juryen helt omkuld.
”Det er en case, der på mange måder lyder ”skør”, men som reelt er et kvantespring i en ellers konservativ branche. AO afskaffede reelt lukketiden og gjorde de fysiske butikker til kundernes butikker 24/7 med 100 procent digital selvbetjening,” siger formanden for juryen, Kim Jong Andersen, der understregede, at AO vandt alle tre specialpriser, fordi man har taget omnichannel til et helt nyt niveau.
”Man har turdet gå nye veje for at forandre måden, man driver forretningen på. Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen. En løsning konkurrenterne er nødt til at forholde sig til,” siger Kim Jong Andersen, der er formand for Danish Digital Awards.
Det er lidt over et år siden, at AO gav nøglerne til de første kunder, som selv kan åbne deres lokale håndværkerbutik, skanne varerne og lukke butikken igen – dog ikke med en fysisk nøgle, men med den app, som de i forvejen bruger til at bestille varer, scanne og meget andet. Inden året er omme, har samtlige AO-håndværkerbutikker indført AO365. Og konceptet har ramt klokkerent blandt AO’s kunder, som ofte har brug for at hente varer uden for åbningstiden. Kunderne lægger vægt på friheden til at kunne planlægge arbejdsdagen og til at kunne bruge håndværkerbutikken som lager – til gavn for deres tid og forretning.
”Vi har fået utroligt mange positive tilbagemeldinger på AO365 fra vores kunder, håndværkerne. Det er selvfølgelig det vigtigste, men det er naturligvis også et kæmpe skulderklap, at vi ikke er gået under radaren for de digitale kollegaer med fingeren på pulsen. Med syv priser ved Danish Digital Awards må man sige, at den gode historie er blevet opfanget”, siger Stefan Funch Jensen fra AO, der så sent som i maj vandt e-handelsprisen for bedste B2B-virksomhed, hvor der også blev lagt vægt på AO365.
AO’s priser ved Danish Digital Awards 2021:
- Digital Company of The Year
- Digital Partner of The Year: Netcompany for samarbejdet med AO
- Digital Profile of The Year: Troels Vest, Netcompany, for samarbejdet med AO
- Guld: Customer Experience og Commerce
- Bronze: Digital Transformation Digital Differentiation: Digital Proposition
For mere information kontakt Marketingchef Morten Jul Andersen, mja@ao.dk, 53360412
Danish Digital Awards afholdes af brancheorganisationen Dansk Markedsføring for at hylde Danmarks bedste digitale markedsføring og forretningsudvikling. Læs mere om baggrunden her.
AO er grossist inden for VVS, el, værktøj, VA og vandforsyning med 51 butikker i hele Danmark. AO er kendt stort varesortiment, god kundeservice og håndværkerbutikker der, hvor du er. AO er været først med en række digitale løsninger samt selvbetjente butikker. I 2020 blev de første AO-butikker døgnåbne, så håndværkerne selv kan åbne butikkerne, når de har brug for at hente værktøj eller materialer.