Konstruktionen af Prysmian Groups nye 171 meter lange kabellægningsskib Leonardo da Vinci, som bliver det mest avancerede kabellægningsfartøj i verden, er godt i gang og skal efter tidsplanen sættes i drift til 2.kvartal af 2021. Selve design- og konstruktionsfasen er allerede færdig og i maj 2019 begyndte udskæring af stålplader. Den traditionelle køllægningsceremoni fandt sted den 3. september 2019 – se på denne video hvordan dette blev udført og fejret.
VEJEN TIL FÆRDIGGØRELSE
Leonardo da Vinci, som repræsenterer en samlet investering på mere end € 170 millioner skal forstærke koncernens offshore installationskapacitet fra 2.kvartal 2021 og vil yderligere konsolidere gruppens ledende rolle inden for undersøiske kabler og -systemer.
Stålskroget bliver bygget af den norske skibsbygger Vard Holdings Limited (Fincantieris norske datterselskab), på dets værft i Tulcea (Rumænien). Flere af Vards specialiserede datterselskaber er også involveret i projektet, med at levere udstyr og løsninger. Prysmian Group er selv ansvarlig for alle de ombordværende kabellægningsmaskiner, capstans og karruseller.
Skibets skrog og overbygning opbygges af 8 moduler eller blokke baseret på en flådeplatform designet af Vard. Det er designet med henblik på både komfort og teknologi til en besætning på 120 personer. Der er rigeligt med arbejds- og rekreative områder til rådighed for personalet, herunder et fuldt udstyret motionscenter, auditorium, spillerum, daglokale og officers-lounge.
Skroget forventes at være færdigt i slutningen af juli 2020, hvorefter installation af tungt udstyr, såsom drejekarruseller til kabellægning kan påbegynde. Installation af motorer er planlagt til februar 2020 og omkring juli bugseres det til Vards facilitet i Brattvag (Norge) til montering og færdiggørelse. Hovedtavlerne skal efter planen tændes til november 2020, og idriftsætning af motorer og Azipods starter fra januar 2021.
Til marts 2021 overtager Prysmian Leonardo da Vinci.
Med en længde på 171 meter og en bredde på 34 meter vil Leonardo da Vinci kunne tilbyde en forbedret projektalsidighed takket være avancerede funktioner såsom:
- 2 roterende platforme på 7.000 og 10.000 tons – højeste karruselkapacitet på markedet
- Skibet er udstyret til at udføre kabelinstallationer ned til 3.000 meters dybde.
- Capstan kapacitet på op til 100 ton er det dobbelte af branchens gennemsnit.
- 2 uafhængige nedlægningslinjer for øget operativ fleksibilitet
- Trækkraft på ca. 200 ton, med mulighed for at udføre komplekse installationsoperationer, der understøtter en række gravsystemer og værktøjer som Heavy Duty Plough, Hydroplow, Sea Mole and Otter.
- DP3-system. Skibet klassificeres med en forbedret kraft- og kontrolredundans til dynamisk positionering.
- Hybrid fremdrift med 6 generatorer og 2 energilagringssystemer (750 kW hver) på i alt 21 MW. Batteripakkerne akkumuleres ‘peak shaving’, når energibehovet er stort, hvilket giver fartøjet mulighed for en begrænset anvendelse af generatorer under specifikke driftsforhold, hvilket resulterer i et lavere brændstofforbrug og -emission.
- Designet med en driftsautonomi på 90 dage og en transithastighed over 14 knob, der kan føre til en reduceret transporttid fra fabrikken til installation-site, hvilket forbedrer den samlede projekteffektivitet.
- To lukkede hangarer til fjernbetjente køretøjer (ROV’er).
- Et helideck, der er certificeret til start og landing af Sikorsky S92-typen (18 passagerer) og AW 101.