Odenses nye musik-, teater- og konferencehus, ODEON, har slået dørene op for 32.000 m2 med kultur, uddannelse og kommercielle aktiviteter samlet under ét tag.
ODEON ligger lige i hjertet af Odense og rummer på syv planer intet mindre end fire sale, undervisningslokaler, restaurant, bar og lounge, café, mødelokaler, kontorer, et supermarked, studieboliger og en p-kælder. Med 1.740 siddepladser eller 3.000 ståpladser i Store Sal er ODEON ét af de største kulturhuse i Danmark.
Ejerne af huset er Syddansk Musikkonservatorium, Skuespiluddannelsen Odense, Odense Teater og Odense Kommune, og derfor er installationerne delt op mellem de områder i det store hus, som de enkelte ejere har råderet over. Blandt andet derfor er der lavet lysstyring med KNX fra ABB.
– De forskellige ejeres lokaler og områder i bygningen ligger sammenblandet imellem hinanden. Derfor er KNX’en projekteret og installeret som individuelle systemer, fortæller Jesper Marschner fra Lindpro i Odense, der havde totalentreprisen på el, alarm og brand.
I ODEON er KNX først og fremmest valgt til lysstyring på grund af fleksibiliteten, så alt ikke skulle være planlagt rent funktionsmæssigt på forhånd. Der er dagslysregulering i hele bygningen og fuld integration til CTS’en, som er forberedt til overstyring.
Ligeledes er der integration til AV-systemet Creston og lysprotokollen DMX. Derved kan lysteknikerne styre lyset direkte fra deres pulte.
– Efter at bygningen er taget i brug, har vi programmeret nogle ting om, fordi det har vist sig, at anvendelsen kunne optimeres. For eksempel at lyset i teknikrummet bagest i den store sal ikke blev tændt med PIR-bevægelsesmåler, fordi det var forstyrrende under forestillingerne, men med tryk, fortæller Jesper Marschner.
It’s showtime for KNX
Især i Store Sal kommer lysstyringen til sin ret. KNX-systemet er her programmeret med funktionen ”showtime”. Når showtime aktiveres, slukkes alt unødvendig lys omkring scenen samt i adgangsrummene og trappeopgangen, så det ikke forstyrrer forestillingen. Samtidig frakobles PIR-funktionen i disse rum. Derved undgås, at der tændes lys ved bevægelse. Samtidig tændes et blåt arbejdslys, så performerne og de ansatte kan finde rundt i de omkringliggende rum.
– Det er et super fleksibelt system med mange muligheder. Når vi har fået det hele tilpasset, som vi vil have det, vil vi kunne styre alt lys i salen fuldstændig individuelt. Det værste, jeg ved, er begrænsninger, og i det her system er der ingen begrænsninger, forklarer Peter Heinicke, teknisk ansvarlig for lyd, lys og scene hos ODEON, og understreger, at det er utroligt vigtigt for ODEON at have et driftsikkert system.
– I vores branche har vi kun ét skud i bøssen, når vi afvikler koncerter og forestillinger. Vi kan ikke gøre noget om, så det er vigtigt, at vi har et system, der virker, og det gør KNX forklarer Peter Heinicke.