Ny CEO vil rykke Brødrene Dahl endnu tættere på kunderne

Pernille Hyldgaard tiltræder nu som CEO i Saint-Gobain Distribution Danmark (SGDD) efter Florent Pouzet, og hun ser en vigtig opgave i at styrke positionen som strategisk samarbejdspartner for kunderne.

 

Brødrene Dahl har rigtig godt fat i kunderne med en stor fast kerne, der år efter år handler på virksomhedens app, hjemmeside og i de 53 butikker landet over. Det drejer sig naturligvis om varer og løsninger inden for VVS og Vand & Kloak, men også i stigende grad el og køl.

Byggebranchen er imidlertid udfordret af faldende aktivitet og stigende omkostninger i denne tid. Et væsentligt konkurrenceparameter er derfor at kunne skille sig ud som kundernes foretrukne grossist.

Allerede kort efter, at Pernille Hyldgaard i 2022 tiltrådte som kommerciel direktør i SGDD og dermed fik Brødrene Dahl under sine vinger, gik hun i gang med at strømline forretningen. Det betyder, at den nye CEO allerede er sporet ind på de initiativer, der skal være med til at ruste virksomheden til de kommende år.

-Vi skal i stigende grad have fokus på, hvordan vi kan hjælpe kunderne med at styrke deres forretning. De får stadig sværere ved at rekruttere faglært personale, til gengæld kan vi gøre mange ting nemmere for dem, fordi vores folk har kompetencerne, der kan supportere deres medarbejdere i hverdagen, påpeger Pernille Hyldgaard.

Bredt sortiment

Hun nævner også Brødrene Dahls døgnservice 24/7, hvor kunderne selv kan handle i butikkerne efter lukketid, som et eksempel på, at det er blevet  nemmere at handle med Brødrene Dahl. 24/7 findes allerede i 60 pct. af butikkerne og i løbet af foråret vil tallet være 80 pct.

-Vores digitale løsninger, der gør selvbetjening mulig, letter dagligdagen for mange kunder, så de kan fokusere på deres primære opgaver. Vi har også for nyligt fået både el- og kølevarer med i vores sortiment, fordi stadig flere kunder arbejder på tværs af faggrænser.

Egne mærkevarer – eksempelvis Altech luft/luft varmepumper og varmtvandsbeholdere samt  sanitetsprodukter fra Alterna – er desuden vigtige, fordi det igen er en måde at differentiere sig på og tilbyde kunderne kvalitetsprodukter til attraktive priser.

Vi leverer

Leveringssikkerheden er en anden faktor, som for Pernille Hyldgaard er afgørende, når det handler om at fastholde og vinde nye markedsandele. Ikke uden grund har  ”Vi leverer” i en årrække været et centralt motto i Brødrene Dahl.

-Vi har et virkelig stærkt logistik-setup med dag-til-dag-levering fra vores Centrallager i Randers, og vi tilbyder løsninger som KvikLevering, hvor kunden lynhurtigt kan få leveret direkte til den adresse, hvor man står og skal bruge varen.

Bæredygtighed fylder stadig mere i logistikken hos Brødrene Dahl. Senest har man i 2023 introduceret genanvendelige plastkasser, der foreløbig har sparet fire ud af ti papkasser væk og gjort håndteringen for kunderne markant nemmere.

-Med den grønne omstilling møder vores kunder jo også i stigende grad nye krav til deres løsninger og valg af produkter. EPD`er (miljøvaredeklarationer) fylder mere og mere, og det kan være tidskrævende for en mindre virksomhed at indhente den fornødne dokumentation. Også her kan vi som samarbejdspartner gå ind og hjælpe kunden ved at stille den viden til rådighed på vores hjemmeside, understreger den nye CEO.

Alle er velkomne

Har man sagt bæredygtighed, har man også sagt diversitet. Byggebranchen har notorisk været en udpræget mande-verden, men Pernille Hyldgaard ser et begyndende opbrud – fx er næsten halvdelen af handelseleverne kvinder på det seneste hold i Brødrene Dahl.

-Jeg har den opfattelse, at det er rigtig vigtigt at sikre diversitet i en virksomhed. Dog synes jeg ikke, det mest interessante ved min tiltræden er, at jeg er kvinde. Jeg synes, det spændende er, hvordan jeg som menneske kan være med til at bygge en kultur, så vi sammen spiller både hinanden og kunderne bedre, siger hun og fortsætter:

-Når det er sagt, har jeg sjældent selv mødt forskelsbehandling eller barrierer ved at være kvinde. Og jeg vil bare sige, at byggebranchen er rigtig spændende med masser af muligheder – også for kvinder, understreger Pernille Hyldgaard.

Utilsigtet har hun imidlertid netop selv skrevet historie ved at være første kvinde gennem mere end 150 år til at sætte sig i direktørstolen i Brødrene Dahl.

Faktaboks:

Pernille Hyldgaard er fra 1. februar 2024 ny CEO i Saint-Gobain Distribution Denmark, der rummer flere danske brands inden for produkter og løsninger til bygge-og anlægssektoren. 47-årige Pernille Hyldgaard  kom til virksomheden i 2022 som kommerciel direktør og overtager posten som CEO efter Florent Pouzet.

Hendes ansvarsområde bliver først og fremmest Brødrene Dahl, der er Danmarks største grossist på VVS og Vand & Kloak og el med 53 fysiske butikker, ni kompetencecentre og en stor ecommerce-platform. Under hendes ledelse vil også være ventilations- og isoleringsproducenten Øland samt IoT Solutions.

Pernille Hyldgaard er Cand.merc. fra Handelshøjskolen i Aarhus i 2005 og har desuden en MBA fra Henley Business School. Tidligere i sin karriere har hun arbejdet med marketing, salg og kategoriudvikling i store virksomheder som COOP, Coloplast, Bang & Olufsen, Royal Copenhagen og Unilever.