Lovgivningen om, hvordan virksomheder håndterer kemiprodukter, bliver ændret til sommer. Læs her, hvad det går ud på – og hvad Lemvigh-Müller anbefaler, du gør fremadrettet.
Fra 1. juli 2019 vil der ikke længere være et lovkrav om, at virksomheder, der arbejder med kemi og farlige stoffer, udformer skriftlige arbejdspladsbrugsanvisninger (APB’er), som beskriver, hvordan man som medarbejder håndterer enkelte kemiprodukter korrekt, og hvad man skal gøre, hvis der fx sker et uheld.
I stedet skal man give en instruktion i, hvordan man arbejder sikkert med produkterne.
Danmarks største stål- og teknikgrossist Lemvigh-Müller ser dog fordele ved de skriftlige APB’er.
“Det gør det lettere for den enkelte medarbejder at finde ud af, hvordan man skal håndtere de forskellige kemiprodukter. Så har man noget helt konkret at forholde sig til, og man kan blive mere sikker i sit arbejde”, fortæller Sten O. Weiler, miljøassistent hos Lemvigh-Müller.
Anbefaler at beholde APB’erne
Selv har Lemvigh-Müller valgt at beholde de skriftlige APB’er, selvom det fra denne sommer altså ikke længere er et krav – det skal blot være en del af den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV).
“Her hos os vil vi fortsat arbejde med de skriftlige APB’er, for det, synes vi, skaber et mere sikkert arbejdsmiljø. Det er yderst vigtigt at håndtere produkterne korrekt – det handler jo om vores kollegers trivsel og sikkerhed i løbet af arbejdsdagen. Og vi synes, der er bedre muligheder for at holde styr på kemien ved at have de skriftlige vejledninger, som man kan læse i og gå tilbage til, hvis man er i tvivl om noget”, siger arbejdsmiljøchef hos Lemvigh-Müller Randi Madsen.
Grossisten, som netop har vundet Arbejdsmiljøprisen 2019, anbefaler også deres kunder fortsat at arbejde med de skriftlige arbejdspladsbrugsanvisninger.
“Vi har en hel afdeling, som kan hjælpe vores kunder med at udarbejde de skriftlige APB’er, og man kan altid få fuldt opdaterede sikkerhedsdatablade”, siger Sten O. Weiler.