Prysmian Group har underskrevet en “preferred bidder agreement” med RWE Renewables, verdens næststørste udvikler af havvindmølleparker, til levering af en nøglefærdig HV eksport kabelforbindelse (undersøisk og landbaseret) til en værdi af over € 200 mio. til Sofia Offshore Wind Farm projekt. Færdiggørelse af kontrakten er underlagt endelige forhandlinger samt endelige investeringsbeslutninger fra RWE vedrørende projektet.
Som den fjerneste havmøllepark til søs, vil det kræve mere end 440 km HVDC-undersøisk eksportkabel at forbinde den 1.4 GW park. Sofia skal efter planen ligge på et lavvandet område midt i Nordsøen kendt som Dogger Bank, med 195 km til nærmeste fastland ved den britiske nordøstkyst. Det bliver RWE’s hidtil største og fjerneste havvindmølleprojekt, som når det er færdigt til 2025, vil være i stand til at generere nok strøm til at forsyne over 1,2 millioner hjem med vedvarende elektricitet.
”Vi er beærede over at støtte RWE Renewables i dette vigtige offshore projekt, med vores avancerede kabelteknologi til understøttelse af Storbritanniens elforsyning i retning af landets mål om nul-emission,” udtaler Hakan Ozmen, EVP for Projects Business Unit hos Prysmian Group.
Med en forventning om en kontraktunderskrivelse til 1. kvartal af 2021, vil det gøre Prysmian Group ansvarlig for design, levering, installation og idriftsættelse af et HVDC symmetrisk monopol kabelsystem, der skal forbinde Sofias offshore-konverterstation (220 km fra land) med onshore konverterstationen i Teesside, på den britiske nørdøstkyst.
Helt specifikt kræver projektet godt 440 kilometer ± 320 kV undersøisk eksportkabel med XLPE-isolering samt 15 kilometer ± 320 kV landkabel med P-Laser isolering. Alle undersøiske kabler vil blive produceret på Prysmian Groups fabriksanlæg i Pikkala (Finland), mens landkablerne vil blive fremstillet på Gron-fabrikken i Frankrig.
Offshore kabellægningsoperationer vil blive udført ved hjælp af fartøjet Leonardo da Vinci, Prysmians nye banebrydende kabellægningsskib, der er markedets mest avancerede i stand til at tilbyde forbedret projektalsidighed.
Idriftsættelse af projektet er planlagt til slutningen af 2024.
Læs mere om fartøjet Leonardo da Viinci her
Læs mere om Sofia Offshore Wind Farm her