Prysmian har navngivet dets to nye kabellægningsskibe med inspiration fra Italiensk historie, og har nu i alt otte fartøjer til offshore kabelinstallation.
Prysmian Alessandro Volta
Dette nye kabellægningsskib er en videreudvikling af den eksisterende Leonardo Da Vinci og Monna Lisa “klasse” fartøjer og er navngivet efter den berømte italienske fysiker og kemiker, som opfandt det elektriske batteri også kendt som Voltaic Pælen i 1800.
Volta blev født i 1745 i Italien og var en passioneret forsker inden for elektricitet. Han var fascineret af de elektriske egenskaber ved forskellige materialer og udførte mange eksperimenter for at forstå dem bedre. Det var i løbet af disse eksperimenter, at han kom på ideen om at skabe en enhed, der kunne generere en konstant strøm af elektricitet. Hans opfindelse var et gennembrud inden for elektricitetens verden og banede vejen for mange af de teknologiske fremskridt, vi ser i dag.
SPEFICIKATIONER:
- Længde 193 m
- Bredde: 34 m
- 3 roterende kabelkarruseller med en samlet kapacitet på 19.500 tons
- Trækkraft på over 200 tons
- 4 uafhængige kabellægningslinjer
- Plove til nedgravning – Heavy Duty Plough, Hydroplow, Sea Mole and Otter
- DP3-system til dynamisk positionering
- 6 motorer og maksimal transithastighed på over 16 knob
- Hybrid motorer til bio-diesel
- Batterisystem til 3 MW – peak shaving sparer 40% energi
- Søsikringssystem
- Dybtvandsinstallation ned til 3.000 m
- I drift fra primo 2027
Prysmian Marco Polo
Det andet fartøj er en videreudvikling af eksisterende Ulisse “klasse” kabellægningspram, som navngives efter Marco Polo, den anerkendte købmand og opdagelsesrejsende kendt for hans rejser til Asien og detaljerede beretninger herfra.
Marco Polo blev født i 1254 i Venedig (Italien) og påbegyndte sin rejse i 1271 sammen med sin far, onkel og et større følge. Han sejlede ud fra Venedig og vendte hjem 24 år senere, efter at have besøgt Jerusalem, Irak, Iran, Hormuz, Afghanistan, Tibet, Kina, Beijing, Bangladesh og Indien.
SPECIFIKATIONER:
- Længde 167 m
- Bredde på 40 m
- 2 kabel karruseller med samlet kapacitet på 8.000 tons
- DP2-positioneringssystem
- Søsikringssystem med 8-punkts fortøjningssystem
- Til lavtvandsinstallation
- I drift fra medio 2025
Bæredygtig fremdrift
Begge fartøjer vil blive udstyret med miljøvenlige løsninger i form af hybridmotorer i stand til at benytte bio-diesel og koble sig på landstrømsanlæg, når de ligger til kaj. Dertil vil dybtvandsfartøjet blive udstyret med et 3 MW energilageringssystem, som oplades peak shaving, når energiforbruget er størst.