Efter at være bugseret fra Vards skibsværft i Tulcea (Rumænien) gennem Sortehavet og Middelhavet og op langs kysten til Skandinavien, er Prysmian Groups nye banebrydende kabellægningsskib nået Vards skibsværft i Brattvåg (Norge).
Her skal Leonardo da Vinci i henhold til tidsplanen færdigmonteres. Prysmian er ansvarlig for design, fremstilling, installation og endelig idriftsættelse af alt kabellægningsudstyr, såsom capstan, kabellægningsmaskiner, kabelkarruseller og pickuparme. Disse avancerede værktøjer vil blive installeret om bord på Leonardo da Vinci i Norge i løbet af vinteren.
Til foråret når installation af udstyr er afsluttet, bliver hovedtavlerne tændt og motorerne og Azipods sat i gang for første gang. Herefter vil Leonardo da Vinci være klar til at sejle til havs og begynde en række søprøver for at teste dødvægt, hastighed og trækkraft.
Bagefter vil Prysmian eksperter teste alle skibets banebrydende kabellægningsfunktioner, der gør det nye skib til det mest avancerede kabelfartøj i verden. Leonardo da Vinci vil give Prysmian mulighed for at tilbyde et stadig bredere og mere alsidigt udvalg af installationsservices og styrke dets lederposition inden for undersøiske kabelsystemer.
Med en længde på 171 meter og en bredde på 34 meter vil Leonardo da Vinci kunne tilbyde en forbedret projektalsidighed takket være avancerede funktioner såsom:
• 2 roterende platforme på 7.000 og 10.000 tons – højeste karruselkapacitet på markedet
• Skibet er udstyret til at udføre kabelinstallationer ned til 3.000 meters dybde.
• Capstan kapacitet på op til 100 ton er det dobbelte af branchens gennemsnit.
• 2 uafhængige nedlægningslinjer for øget operativ fleksibilitet
• Trækkraft på ca. 200 ton, med mulighed for at udføre komplekse installationsoperationer, der understøtter en række gravsystemer og værktøjer som Heavy Duty Plough, Hydroplow, Sea Mole and Otter.
• DP3-system. Skibet klassificeres med en forbedret kraft- og kontrolredundans til dynamisk positionering.
• Hybrid fremdrift med 6 generatorer og 2 energilagringssystemer (750 kW hver) på i alt 21 MW. Batteripakkerne akkumuleres ‘peak shaving’, når energibehovet er stort, hvilket giver fartøjet mulighed for en begrænset anvendelse af generatorer under specifikke driftsforhold, hvilket resulterer i et lavere brændstofforbrug og -emission.
• Driftsautonomi på 90 dage og en transithastighed på over 14 knob.
• To lukkede hangarer til fjernbetjente køretøjer (ROV’er).
• Et helideck, der er certificeret til start og landing af Sikorsky S92-typen (18 passagerer) og AW 101.