Efter at have gennemført tests til søs
Fartøjet er hybrid med et energilageringssystem på 3 MW, der vil slå til ved høj hastighed eller installationskapacitet, og som kan muliggøre en reduktion af brændstofforbruget på op til 40%. Dertil er de 6 motorer miljøvenlige og i stand til at køre på bio-diesel.
Prysmian har investeret € 200 mio. i selve skibet og yderligere € 40 mio. til kabeludstyr. Fartøjet er bygget og færdigmonteret af norske VARD Group, en af verdens førende inden for design og konstruktion af specialiserede fartøjer til offshore-markedet.
Med en længde på 171 meter og en bredde på 34 meter, vil det nye kabellægningsfartøj blive udstyret med :
- 6 motorer med 21 MW samlet kapacitet
- bio-diesel konvertible motorer
- 3 MW batteri lagersystem
- transithastighed på over 16 knob
- kapstan med 100 tons trækkraft
- 2 uafhængig kabellægningslinjer
- dybvandsinstallation ned til 3.000 meter
- 2 roterende kabelkarruseller med en kapacitet på 7.000 og 10.000 tons
- gravsystemer og værktøjer som Heavy Duty Plough, Hydroplow, SeaRex, Sea Mole, Sea Otter
- DP3 positioneringssystem
- plads til 120 personer
De første opgaver for Mona Lisa bliver udførelsen af planlagte projekter såsom:
- Dominion Energy – undersøiske kabelprojekt i USA
- Neuconnect Energy – link-projekt mellem Storbritannien og Tyskland
- Dolwin4 og Borwin4 – eksportkabel til havmølleprojekter i Tyskland