Farvetemperatur, blænding, B-værdi og en lang række andre parametre, som er vigtige i almindelige belysningsprojekter, var helt uden betydning, da der skulle etableres flyadvarselslys til en ny helikopterlandingsplads ved skadestuen på Odense Universitetshospital. Her betyder meget specifikke krav fra Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, som har ansvaret for at dansk civil luftfart følger internationale standarder, at helt andre egenskaber er i fokus.
Derfor var der heller ikke andet end kablerne, som kunne hentes direkte fra lageret, da teknikentreprenøren Lindpro kontaktede Lemvigh-Müllers Odense-afdeling for at skaffe materiel til opgaven. På grund af dens helt specielle karakter var der heller ikke meget erfaring at trække på. Alligevel blev opgaven løst takket være et tæt samarbejde mellem Lindpro, Lemvigh-Müller og specialbelysningsleverandøren Andersson’s Agentur, så den såkaldte heliport tæt på Odenses centrum fik en løsning i overensstemmelse med anvisningerne fra rådgivervirksomheden.
Opbyggede viden og erfaring
”Når man ser det færdige resultat, ligner det måske en enkel opgave, men det har været et stort arbejde, for der er mange ting, man skal sætte sig ind i. Til gengæld har vi fået opbygget viden og erfaring, som kan blive værdifuld en anden gang,” fortæller Henrik Kofod Madsen, serviceleder hos Lindpros afdeling i Haarby på Fyn.
Han håber, at det kan hjælpe Lindpro med at komme i spil, når en ny heliport skal etableres i forbindelse med Odenses kommende supersygehus, Nyt OUH, som efter planen skal stå færdigt i 2020.
Til heliporten ved Odense Universitetshospital har Lemvigh-Müller blandt andet leveret en vindpose, der hjælper helikopterpiloterne med at bedømme vindretning og -styrke, røde markeringslys til høje bygninger i nærheden af heliporten – såkaldte hindringslys – og grønne lamper, der markerer periferien af selve det cirkulære landingsområde med en diameter på 14 meter.
Bygges efter kundespecifikationer
De meget specielle lysarmaturer opbygges efter kundespecifikationer til hver enkelt ordre, og Andersson’s Agentur i Nordsjælland er en af de meget få leverandører i det stærkt nicheprægede marked.
”Ikke to opgaver er ens, når man arbejder med flyadvarselslys. Derfor bliver produkterne i hver eneste leverance skræddersyet efter kundens specifikationer,” forklarer Søren Andersson, indehaver af Andersson’s Agentur.
Flyadvarselslys er blot en del af produktprogrammet hos Andersson’s Agentur, som er specialister i lyd- og lysgivere til krævende formål i industrien. For eksempel enheder til brug i miljøer hvor der kan være eksplosionsfare. Men Søren Andersson forventer, at flyadvarselslys kan komme til at fylde mere i fremtiden.
”Der bliver bygget flere og flere høje bygninger i de større byer, og både sundhedsvæsenet og virksomheder etablerer landingspladser til helikoptere. Dertil kommer vindmøller, telekommunikationsmaster og bropyloner, som også skal have flyadvarselslys,” siger han.
Faciliterer samarbejde
Hos Lemvigh-Müller er Henrik Kristoffersen, produktchef i forretningsområdet el-installation, glad for at virksomheden har været med til at hjælpe en kunde med at løse en udfordrende opgave.
”Som Danmarks største stål- og teknikgrossist med produkter fra en lang række leverandører på programmet har vi opbygget en omfattende vidensbase, men ind i mellem vil der være projekter, hvor hverken vi eller den udførende entreprenør har ret meget erfaring at trække på. I de tilfælde ser vi det som vores opgave at facilitere et samarbejde, der bidrager til at projektet kan gennemføres effektivt og korrekt. Det kan vi i kraft af et stort netværk og en tæt relation til leverandører som Andersson’s Agentur og mange andre,” siger han.