Nye krav til infrastruktur til elbiler øger behovet for at tænke i fremtidssikre løsninger allerede nu. Ved at udnytte den eksisterende elektriske kapacitet til fulde kan bygherrer reducere omkostningerne, lyder rådet fra Schneider Electric
Der er nye krav på vej til bygherrer, som bygger nyt eller foretager omfattende renoveringer af bygninger med tilhørende p-pladser. Fremover skal parkeringsanlæg som minimum være forberedt til installation af et antal ladestationer til elbiler, mens der i andre tilfælde kommer krav om at etablere et bestemt antal ladestationer.
Derfor bør rådgivere og bygherrer tænke i fremtidssikre løsninger allerede nu, når de planlægger at bygge eller renovere, lyder anbefalingen fra Schneider Electric, global specialist i energioptimering og -styring.
Et af Schneider Electrics specialer er netop ladestationer og intelligent styring. Virksomheden tilbyder et komplet sortiment af produkter og løsninger under navnet EVlink, som henvender sig til både private ejere af elbiler samt til virksomheder og andre ejendomme med behov for større, professionelt drevede anlæg.
Bedre totaløkonomi
“Der er god økonomi i at tænke intelligente løsninger ind allerede i projektfasen. Ved at udnytte den eksisterende elektriske kapacitet i en bygning fuldt ud får bygherrer i mange tilfælde en bedre totaløkonomi i projektet, siger Henrik Pedersen, produktchef for EVlink hos Schneider Electric.
EVlink Load Management System (LMS) er en unik styringsløsning, som skiller sig ud fra andre ved at fordele den eksisterende, elektriske kapacitet intelligent ud fra en række brugerdefinerede parametre. Det er relevant, fordi det voksende antal elbiler i fremtiden vil kræve mere strøm fra de bygninger, de holder parkeret og skal lades op ved.
I teorien kan et stort forbrug af strøm til ladestationer uden for en bygning føre til problemer, hvis der ikke samlet er strøm nok til både at drive bygningens vitale funktioner og samtidig oplade samtlige elbiler.
Køb mere – eller fordel intelligent
Dermed står ejere og driftsansvarlige overfor et valg: Køb mere strøm fra forsyningsselskabet og opgrader installationen – eller fordel strømmen dynamisk og intelligent ud fra de aktuelle behov.
“Det er netop det, EVlink LMS gør. Med EVlink LMS kan man undgå at opgradere den elektriske forsyning fra forsyningsselskabet – man udnytter i stedet det, man allerede har til rådighed,” forklarer Henrik Pedersen.
Han tilføjer:
“Regnestykket er simpelt. Det er nemlig langt dyrere at købe flere ampere af forsyningsselskabet og opgradere stikledningen ind til bygningen end at foretage en lille investering i et system, som udnytter og fordeler den eksisterende kapacitet optimalt.”
Behovet for gennemtænkte løsninger vokser
EVlink LMS kan tilpasses 100 procent til kundens, brugernes og den enkelte bygnings specifikke behov. For eksempel kan bestemte ladestationer og/eller biler blive tildelt prioriteret kapacitet til hurtigladning, og ladekapaciteten kan justeres op eller ned på bestemte tidspunkter.
“I takt med at antallet af elbiler vokser, vokser behovet for sammenhængende, gennemtænkte og fremtidssikre løsninger. Og for bygherrer og deres rådgivere er intelligent styring et meget attraktivt alternativ til at købe mere strøm. Det kan betale sig at tænke intelligens ind i projekterne nu,” siger Henrik Pedersen.
Få mere at vide om EVlink ladestationer og LMS fra Schneider Electric her: https://www.se.com/dk/da/work/products/product-launch/evlink/