
Den har været elsket af flere generationer siden sin fødsel i 1950, hvor den lidt forvirrende var en Type 2, men hed T1. Type 1-navnet var snuppet af Boblen. Det handler naturligvis om VW´s Transporter, også kaldet Rudbrød, der nu får sin elektriske afløser, ID Buzz Cargo.
At kalde bilen en overraskelse er nok en mild underdrivelse. Bilen har floreret i medierne stort set lige siden VW lancerede hele deres ID-linje, og tilhængere af Transporteren i stort set alle den varianter, har nærmest ligget på knæ for, at den tyske fabrik skulle sætte buzzen i produktion.
Og nu kommer den altså. Som en ID Buzz med sæder og erhvervsbilen ID Buzz Cargo.
Cargo-versionen vil som standard komme med tre sæder i kabinen: førersædet plus et dobbelt passagersæde. Som ekstraudstyr vil den også kunne fås med et individuelt sæde til forsædepassageren. Bag sæderne er der en fast skillevæg, som adskiller førerkabinen fra varerummet.
Denne varerumsadskillelse vil som ekstraudstyr kunne fås med rude og/eller med en åbning til diverse genstande. Varerummet måler 3,9 m3 og har plads til to europaller. Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kg, og den maksimale nyttelast er 650 kg.
Lasten kan sikres via fastgørelsesøjer i gulvet og fastgørelsesskinner i sidevæggene. Den er udstyret med en højtåbnende bagklap og en skydedør i passagersiden, men den kan også bestilles med en ekstra skydedør og dobbeltdøre i stedet for bagklap.
Ligesom den nye Multivan er ID. Buzz standardudstyret med LED-lys for og bag. Som ekstraudstyr tilbydes de avancerede IQ.Light-LED-matrix-forlygter, der gør nat til dag og samtidig giver ID. Buzz ekstra karisma.
Mellem forlygterne er der en LED-lysstribe, og i midten af listen er der integreret et VW-logo i større format end på alle andre aktuelle Volkswagen-modeller – en hyldest til det originale rugbrød.
Bagpå adskiller ID. Buzz sig fra T6.1 med vandret i stedet for lodret opbyggede LED-baglygter – en detalje, der viser et klart slægtskab med den nye Multivan. For første gang på en model fra Volkswagen Erhvervsbiler er LED-baglygterne på ID. Buzz koblet sammen via en gennemgående lysstribe.
På den tekniske side er den nye modelrække baseret på Volkswagen-koncernens modulopbyggede elbilsplatform (MEB). Begge ID. Buzz-versioner introduceres i første omgang med et 77 kWh (brutto 82 kWh) højvolts-litium-ion-batteri med et nettoenergiindhold på 77 kWh, der leverer strøm til en 204 hk elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene.
Drejningsmoment på 310 Nm og tophastigheden er elektronisk begrænset til 145 km/t.
Begge versioner af ID. Buzz kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW, hvilket betyder, at batteriet kan tankes med strøm fra 5 til 80 procent på kun 30 minutter under optimale betingelser.
Bilen er 4,7 meter lang, små to meter bred og ligeledes knapt to meter høj. Og så må den trække 1.000 kilo.
Både Buzz og Buzz Cargo kommer til landet til efteråret, men ifølge VW kommer der ikke mange til landet i første omgang. Til gengæld er der flere varianter i vente, bl.a. med længere akselafstand, og mon ikke også der kommer versioner med mere bøf i motoren end de 204, som kendes fra de andre ID-biler, ligesom udgaver med 4-hjulstræk er oplagt. I første omgang har den nye buzz baghjulstræk.
Kilde: VW