
Mange ser omstilling til en mere grøn produktion som en økonomisk udfordring, der sætter konkurrenceevnen under pres. Men det er faktisk omvendt. Det slår en ny analyse fra Industriens Fond
Analysen, der bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 366 danske industrivirksomheder viser, at jo flere tiltag de gennemfører, jo bedre sammenhæng, der er mellem tiltagene, og jo længere tid virksomheden har været i gang, desto større konkurrencefordele er der at høste.
Konkret oplever virksomhederne konkurrencefordelene i form af styrket innovationskraft, bedre forudsætninger for at imødekomme kundekrav og bedre adgang til nye markeder. De virksomheder, som er længst med grøn omstilling, er også begyndt at mærke en positiv effekt på omsætning og eksport.
– Skal vi lykkes med grøn omstilling, er det afgørende, at virksomhedernes investeringer i bæredygtighed også kan ses på bundlinjen og omsættes til konkurrenceevne. Med rapporten her dokumenterer vi sammenhængen, og forventningen er, at det kan få flere virksomheder til at sætte barren endnu højere, når det kommer til grøn omstilling, siger Anders Ziegler Kusk, programchef for bæredygtig produktion i Industriens Fond og fortsætter:
– Virksomhederne bliver presset fra mange sider i øjeblikket – af geopolitik, evnen til at implementere ny teknologi og ikke mindst af regulering. Derfor er det så vigtigt, at incitamenterne for at arbejde med grøn omstilling er til at få øje på, så agendaen ikke skubbes i baggrunden.
Analysens resultater er sammenfattet i en rapport, der bygger på 16 indikatorer for grøn omstilling, hvor de deltagende virksomheder er tildelt en gennemsnitlig score ift., hvor langt de er med implementeringen. Herefter angiver virksomhederne så, hvordan tiltagene har påvirket konkurrencekraften på i alt 11 indikatorer.
Her viser rapporten, at virksomhederne er længst, når det kommer til at reducere energi- vand- og materialeforbrug, mens størstedelen scorer lavt, når det kommer til tiltag i forsyningskæden.
Ni ud af ti virksomheder har som minimum implementeret enkelte grønne tiltag, mens det kun er to ud af ti, der har en plan eller strategi for virksomhedens grønne omstilling.
Omend grøn omstilling ikke kan sættes på formel, hvor virksomheder på samme grønne modenhedsniveau oplever de samme konkurrencefordele, står det dog klart, at det især er samspillet mellem de grønne tiltag, der giver styrket konkurrencekraft:
Fx kan virksomhederne udvikle nye produkter med lavere klimaaftryk, men hvis efterspørgslen ikke er afdækket, og der ikke er kommunikeret aktivt om det, kan de forretningsmæssige gevinster være svære at realisere.
Kilde: Industriens Fond