Udbygningen af ladeinfrastrukturen til den tunge trafik bliver voldsomt udbygget, efter forligskredsen bag Infrastrukturaftale 2035 har sendt over 300 mio. kr. til det formål. Midlerne kommer oven i de 370 mio. kr., som allerede er afsat.
De cirka 700 mio. kr. skal anvendes til at bygge 25 ladeparker langs hovednettet. Der vil være 175 lynladepunkter, og dermed vil Danmark opfylde EU-kravet om, at der maksimalt må være 60 km mellem lademulighederne langs det store vejnet.
Ligesom tilfældet er med de private elbiler, er forventningen at ellastbilerne i langt de flest tilfælde bliver opladet i de enkelte virksomheder, mens de 175 ladepunkter bliver opsat hvor behovet er størst og trafikstrømme samles.
Langt den største del af fremtidens ladebehov vil blive dækket af depotladning i den enkelte virksomhed. Ladeparkerne er derfor placeret, hvor behovet er størst og trafikstrømme samles samtidig med, at lokationerne sikrer, at chaufførerne aldrig har længere end 60 kilometer til en lynlader på hovednettet.
De første fem ladeparker skal åbne i 2025 og placeres langs større motorveje i området omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. Endvidere åbner Sund & Bælt i 2025 en ladepark ved Nyborg. De øvrige 20 ladeparker vil løbende blive åbnet frem mod 2030.
Etableringen af ladeparkerne vil ske ved statslige udbud, hvor private virksomheder kan afgive tilbud på anlæg af ladeparker i konkurrence på markedsvilkår. Vejdirektoratet er allerede i gang med planlægningen af de første fem ladeparker, der bl.a. indebærer en markedsdialog, der skal danne grundlag for en udbudsstrategi.
Kilde: Transportministeriet