Nyregistrerede biler på de danske veje udleder mindre og mindre CO2. Siden 2019 er udledningen faldet med 37 procent, og selvom de traditionelle motorer, som efterhånden i stigende grad går under betegnelsen ICE (internal combustion engine), er det ikke overraskende elbiler, der skubber på.
I 2019 var den gennemsnitlige udledning på 136 gram pr. kilometer fra nyregistrerede biler. I 2022 er det tal faldet med hele 50 gram, så det landede på 86 gram.
Et så markant fald har kun været muligt på grund af stigningen i salget elbiler – der sammen med bl.a. brintbiler også går under navnet nulemissionsbiler.
– Det er tydeligt, at nye biler – særligt nulemissionsbiler – bidrager markant til at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne har i dag fokus på at udvikle ny teknologi inden for alle typer af biler, hvilket nu for alvor slår igennem, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Udledningstallene er opgjort efter EU’s Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Kilde: De Danske Bilimportører/Bilstatistik