
Et slags krav om vinterdæk kan være på vej. Ikke et lovkrav om, at man fra en given dato skal skifte til vinterdæk, men derimod, at det vil give en både at køre med ”åbenbart uegnede dæk”.
Dermed kommer Danmark på linje med vores nabolande. Selvom mange tror, at fx Sverige har et lovkrav om at skifte til vinterdæk, er loven faktisk skruet sammen på samme måde – man skal have passende dæk på.
Der har i øvrigt indsneget sig en misforståelse omkring dækmærkningen hos Transportministeriet , mener Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark.
Misforståelsen er, at ministeriet ser M+S-mærkning som almindelig vintermærkning og 3PMSF som dæk til hårdt vinterføre.
Men sådan hænger det ikke sammen. 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) symbolet, der viser tre bjergspidser og et snefnug, betyder, at dækket opfylder en række EU-fastsatte minimumskrav for trækkraft og bremseevne på snedækkede veje.
Anderledes er det for M+S (Mud and Snow). Det betyder blot, at dækket er velegnet til at køre i mudder og sne, men det er op til den enkelte dækproducent at sætte kriterierne for, hvilke dæk de sætter M+S på.
– Der lægges der op til informationskampagner om vigtigheden af at skifte til vinterdækmærkede dæk i vinterperioden, og det støtter vi helhjertet. Men så nytter det jo ikke, at bilisterne får forkert information og bliver rådet til kun at anvende 3PMSF i hårdt vinterføre. Alle vinterdæk og helårsdæk i Danmark er mærkede med 3PMSF, og det giver slet ikke mening at skelne mellem hårdt vinterføre og vinterføre. Det er veldokumenteret, at ligger der sne, is og sjap, skal man køre med dæk mærket med 3PMSF for at bremse og styre bedst muligt, og disse dæk er også et væsentligt bedre valg end sommerdæk på våde og kolde veje, som det typisk er i danske vintre, påpeger Volker Nitz.
Kilde: Dækbranchen