Ford Transit Custom MS-RT. Det er en modelbetegnelse, som rykker den noget hverdagsagtige kassevogn over i en liga, hvor den stort set er alene.
Modellen er et resultat af et samarbejde mellem Fords globale team og specialisterne hos MS-RT. MS-RT udspringer af Fords rallypartner, M-Sport, og de ved derfor om nogen, hvordan man skaber vilde motorsportsinspirerede biler, der både imponerer i forhold til design og ydeevne.
Hvis vi tager det kedelige først, har den et varerum på 6,8 kubikmeter og en nyttelast på over 1.100 kilo.
Noget anderledes gang i den er det, når vi kommer til drivlinjerne. Man kan få en diesel med 170 hk, en otte-trins automatgearkasse og med for- eller firehjulstræk. Eller en Plug-in version. Og de er da meget sjove, men det er den elektriske version, man vil have.
285 elektriske heste, og man sidder bag rattet i den mest voldsomme Transit, der nogensinde har været tilladt at tage med på gaden.
For at optimere energieffektiviteten er forskellige køretilstande også tilgængelige. De neddrosler ydelsen under kørsel. For eksempel køretilstanden ’normal’ hvor den yder 218 hk eller ’Eco’, hvor den yder 136 hk max effekt.
Den har 50 mm bredere sporvidde, eksklusive 19” alufælge, en aerodynamisk kofanger med integreret spoiler, sportssideskørter og en bagkofanger med integreret diffuser. Bilen har desuden en racerinspireret og aerodynamisk hækspoiler med optimeret airflow takket være avancerede computersimuleringer. Den er designet med en splitfunktion på vans med sidehængslede bagdøre.
Indvendigt er interiøret stilfuldt og komfortabelt med blandt andet helt nye ergonomiske forsæder i kunstlæder med ruskind og sidestøtte, som har MS-RT-logoer indgraveret og blå syninger. De blå syninger komplementerer blandt andet varebilens sportsrat i samme stil.
Dybest set er det fuldstændigt tåbeligt at give en varevogn tæt på 300 hypper – men når man nu kan!
Kilde: Ford