I Danmark går forholdet mellem elbiler og opladere nogenlunde hånd i hånd i dag – dog med et lille efterslæb på ladefronten.
I EU som helhed ser det helt anderledes. Her vokser antallet af elbiler tre gange hurtigere end antal ladestandere. Hvis planen fortsat er at ændre den europæiske bilpark, skal der derfor ske noget, fastslår en ny rapport.
Og det tydeligt, hvis man ser på tallene. I 2023 blev der opsat 150.000 ladere på tværs i hele Europa. Det er ikke nær nok. Slet ikke, hvis man ser på antallet, rapporten skønner det skal op på; 1,2 mio. årligt frem mod 2030, hvis idéen om elbilpark skal realiseres.
1,2 mio. svarer til 22.000 opsatte ladere om ugen. I 2023 nåede kom der cirka 3.000 op – altså en manko på 19.000 ladere om ugen. Hver eneste uge, året rundt, de næste 6 år.
– Der er behov for politisk handling, og det skal gå stærkt, hvis vi skal nå klimamålene. AFIR-forordningen stiller krav til opsætning af ladeinfrastruktur i de enkelte medlemslande, men det er slet ikke nok. Vi skal have alle kommuner til at sætte ambitiøse mål for udrulningen af ladeinfrastruktur. Og vi skal have indført laderet for de borgere, der bor i etagebyggeri uden adgang til egen ladeboks, så der kommer flere udbud. Kun på den måde vil manglen på lademuligheder ikke stå i vejen for elektrificeringen af transporten, siger Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører.
Kilde: De Danske Bilimportører