
Bæredygtighed er på næsten alles læber, men det bliver langt fra altid omsat til handling. Det gælder også indenfor værktøjsområdet, hvor der hersker en køb-og-smid-væk kultur. Nu opfordrer værktøjsproducenten Festool til, at der kommer standarder for mere miljøbevidsthed indenfor værktøjsbranchen, der hvert år sælger produkter for cirka 2 mia. kr.
Alt det grej har skullet produceres, og dermed været en belastning for miljøet. Ulempen er, køberne i dag ikke har mulighed for at skelne mellem de miljømæssige gode og knap så gode produkter, og ender derfor i stedet de den fremherskende smid-væk kultur
Vi oplever, at der ofte tales for døve øre, når det handler om værktøjs holdbarhed og levetidsforlængelse, fordi indkøbsprisen fylder så meget. Alle vil snakke om forbedringer af bæredygtigheden, men når værktøjet skal købes, er det miljøet der taber, fortæller Michael Petræus, der er salgs- og marketingschef hos Festool i Danmark.
Forskel på holdbarhed, indkøbspris og totalomkostninger kan gøre det svært for køberne at gennemskue, hvad de specifikt skal kigge efter, når de køber deres værktøj. Fælles standarder indenfor branchen vil kunne hjælpe forbrugerne, mener John Thøgersen, der er professor i forbrugeradfærd og bæredygtighed.
Ved at lave en standard og eventuelt sætte et mærke på produkterne, kan man på enkel vis fortælle forbrugerne, i hvor høj grad klimabevidsthed er tænkt ind i produktet. Men det er klart, at hvis man skal tale om standarder indenfor værktøj, vil jeg anbefale et statsligt initiativ. For det første ved vi fra forskningen, at mærker fra en uafhængig tredjepart høster mere tillid, end hvis en privat aktør står bag mærket. For det andet er fælles retningslinjer nemmere for køberne at navigere i.
Et klimamærke skal sætte fokus på, at det også indenfor værktøj er muligt at tænke i mere miljøvenlige baner. Derfor håber Festool, at man kan sætte gang i en debat og udvikling i branchen.
Vi er ikke interesseret i en jungle af forbrugermærker fra forskellige producenter, som køberne skal navigere i. Men vi mener, at der skal ske en samlet indsats, hvor der kommer fælles retningslinjer indenfor branchen, og hvor vi formidler, at værktøjsbranchen også kan forbindes med miljøvenlighed, forklarer Michael Petræus.