Efter Konkurrencerådet sidste år lancerede en plan, der bl.a. indeholdt et forslag om at forbyde bundling på lademarkedet i en periode på fem år, er der ikke sket noget som helst.
Ved bundling sammenkobler man ude- og hjemmeladning, og selvom det kan virke attraktivt, er det i virkeligheden en hæmsko for konkurrencen.
Det har Mobility Denmark tidligere bakket op om, og nu kommer Drivkraft Danmark med samme melding.
– Vi har flere end 300.000 elbiler i Danmark, men den dårlige konkurrence på lademarkedet forhindrer endnu flere danskere i at skifte benzinbilen ud med en elbil. Særligt bundling af hjemme- og udeopladning låser forbrugerne fast og hæmmer priskonkurrencen, hvilket gør det unødvendigt dyrt og uoverskueligt at være elbilist, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Drivkraft Danmark støtter således Konkurrencerådets bekymringer og anbefalinger, herunder forbuddet mod bundling mellem abonnementer på ude- og hjemmeladning i en begrænset årrække.
– Normalt går vi ikke ind for forbud. Men i dette tilfælde er drastiske tiltag nødvendige for at normalisere lademarkedet til gavn for forbrugerne og den grønne omstilling. For samfundet er det en meget høj pris at betale, når konkurrencen om at levere den bedste brugeroplevelse til laveste pris sættes ud af kraft. Vi er nødt til at sikre, at lademarkedet fungerer til fordel for forbrugerne, og et midlertidigt forbud mod bundling vil være et vigtigt skridt på vejen. Derfor opfordrer vi regeringen til at tage Konkurrencerådets anbefalinger alvorligt og fremlægge en plan for, hvordan markedet for opladning af elbiler normaliseres, påpeger Jacob Stahl Otte.
Kilde: Drivkraft Danmark