I uge 39 er det 4. år i træk, at danske håndværkere går sammen om et fælles projekt; at gøre en forskel for udsatte børn og unge i Danmark. Kampagnen hedder En Hjælpende Hånd og er noget ganske særligt. Det er nemlig kun håndværkere og håndværksvirksomheder, der kan være med til at støtte aktiviteter for udsatte børn og unge i deres eget lokalområde. Idéen er, at man enten kan købe et sponsorat eller man kan donere en del af indtægten fra en opgave til kampagnen.
Støtten går til børn, der eksempelvis vokser op med sygdom, fattigdom eller ensomhed som en del af hverdagen.
Og der er god opbakning blandt branchefolk. Sidste år indsamlede kampagnen 540.400 kroner. Støtten kom fra virksomheder i 54 byer, og mere end 20 faggrupper deltog.
I Ungdommens Røde Kors har de mange års erfaring med aktiviteter og ved, at nogle af de børn og unge, der kommer på aktiviteterne, er børn og unge, som senere i livet kan få brug for en læreplads. Derfor er kampagnen også et led i at vise denne målgruppe deres muligheder inden for faget og vise, at håndværkere er en faggruppe, som samlet tager et socialt ansvar og påvirker deres lokalområde.
Hvis man er interesseret i at læse mere eller være med, er der mere information at hente på http://www.giv1hånd.dk. Tilmeldingen er åben nu.
Fire hurtige om kampagnen:
Kampagnen løber i uge 39, men man kan allerede nu melde sig til og gøre en forskel.
For et sponsorat på 2.500 kroner kan man give et barn eller en ung fra sit lokalområde et helt år i en af Ungdommens Røde Kors’ aktiviteter eller en uge på ferielejr.
Sponsorater går til aktiviteter og dermed børn og unge lokalt, der hvor pengene er doneret.
Kampagnen er kun for håndværkere og håndværksvirksomheder.