I dag producere havvindmøller store mængder strøm, der sendes i land via kabler. En del af strømmen skal på sigt anvendes til produktion af brint.
Men hvorfor ikke lade brintproduktionen foregå direkte ude ved vindmøllerne, og dermed slippe for den dyre transport af strøm ind til de omfattende og investeringstunge anlæg på land
Det er baggrunden for projektet Offshore Hydrogen Wind Turbine.
Vi skal kigge nærmere på højtrykselektrolyse offshore; altså hvordan man kan generere en elektrolyse, der kan producere et højere tryk, end man normalt får. Vi ser derfor på 80 til 100 bar, og kan vi komme derop, så undgår vi helt komprimeringen af brint, siger Finn Daugaard Madsen, Innovation Manager, Siemens Gamesa.
Man vil således samle alle komponenter på møllen, så det bliver en brintmølle, hvorved man undgår det store energitab forbundet med transmissionen.
Det anslås, at integration af elektrolysator og kompressor på møllen vil muliggøre både omkostningsreduktioner og reduktion af energitab ved produktion af brint. Derfor vil innovationsprojektet potentielt udløse en omkostningsreduktion på 23 procent i Levelized Cost of Hydrogen (LCOH) for en 1GW vindmøllepark, der producerer brint.
Selvom idéen virker åbenlys, er det dog ikke helt så ligetil. Når man flytter en større del af processen offshore, udfordres man blandt andet af mindre plads, som begrænser arbejdsgangen. Ikke mindst er sikker håndtering af brinten helt centralt.
Det er jo en læringsproces for alle parter, der er involveret. Hydrogen er det første skridt til grønne brændstoffer, og at håndtere brintproduktion og brintopbevaringen under højt tryk på en sikker måde – både til land og til vands – er et betydeligt element i innovationsprojektet, forklarer siger Aqqalu Thorbjørn Ruge, Project Manager, DBI Brand og Sikring
I projektet arbejder man med tryksat alkalisk elektrolyse, fordi det har størst potentiale til at blive omkostningseffektivt på sigt. Det vurderer Henrik Gøbel Füchtbauer, R&D ingeniør, Green Hydrogen Systems:
Med tryksat alkalisk elektrolyse er brinten allerede under tryk. Men vi arbejder hele tiden på at få brinten endnu længere op i tryk. Hvis brinten skal lagres i en tank eller transporteres over længere distancer gennem rørledninger, skal den længere op i tryk. Trykket skal endnu længere op, hvis brinten skal fyldes direkte på biler eller på fly. Og hvis vi kan producere ved et større tryk, så kan vi producere brinten billigere og på et mindre areal.
Kilde: Energy Cluster Denmark