I 2018 fremlagde den daværende regering med Lars Løkke Rasmussen i spidsen en klimaplan for grøn transport. I den stod bl.a. målet om at, at der i 2030 skulle være 1 mio. elbiler i 2030.
Dengang var Nissan den dominerende producent, og deres Leaf-model var den mest solgte ud af de cirka 4.600 elbiler, der i alt blev solgt i 2018.
I dag er alt vendt, og en prognose fra Mobility Denmark viser, at i 2030 har man med god margin passeret den første million elbiler. Hvis tallene fra organisationen holder stik, vil der kører hele 1,6 mio. elbiler i Danmark.
I dag er der cirka 2,8 mio. personbiler i alt. Mere end 300.000 af dem er elbiler.
– Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig, og med en prognose på 1,6 millioner elbiler i Danmark i 2030 kræver det massive investeringer i ladeinfrastruktur og værksteder. Salget vil kun stige, og vi skal sikre, at den grønne omstilling bliver en succes for både bilister og samfundet. Infrastruktur og servicekapacitet skal følge med udviklingen for at imødekomme den stigende efterspørgsel, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Prognosen går videre til 2035, men her bliver der stort usikkerhed, og det handler om afgifter.
Forudsigelserne tager udgangspunkt i, at det nuværende afgiftsniveau for elbiler holdes i ro, og at man dermed fraviger planen om en afgiftsstigning i 2026. Frygten er, at man ellers vil se det danske marked opfører sig som det svenske og ikke mindst det tyske.
– Vi har set i vores nabolande, at det har store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne fjernes for tidligt. I Sverige og Tyskland er elbilsalget stagneret, men vi har tillid til, at man vil fastholde afgiftsrabatten på elbiler i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
En ting er afgifter. En lige så vigtig del er ladenettet. Her ser udbygningen dog ud til at kunne holde trit med salget.
Sidste led er selve elnettet. Det skal løbende opgraderes for at håndtere den øgede belastning fra opladning.
– Der skal investeres i en solid ladeinfrastruktur og opgraderingen af elnettet, hvis elbiler skal blive en reel mulighed for alle danskere. siger Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark