
Skibsfarten udleder ikke bare en masse CO2 – den udleder også en masse varme. Overskydende varme fra blandt andet udstødningsgas tegner sig for halvdelen af energien fra forbrændt brændstof på et skib.
Den varme har hidtil gået tabt, men en ny enhed, E-PowerPack, fra Alfa Laval i Aalborg, kan anvende spildvarmen til produkt af strøm, og dermed komme et skridt tættere på CO2-neutral søfart
E-PowerPack er en alt-i-en-enhed, som kan implementeres på eksisterende skibe, og som kan forbedre et fartøjs energieffektivitetsindeks (EEDI/EEXI) og kulstofintensitetsindikator (CII) ved at omdanne overskudsvarme fra eksempelvis udstødningsgas til elektricitet.
Ved at udnytte energi, som ellers blot ville være gået tabt, kan rederierne både spare penge på deres brændstofforbrug, styrke deres miljøprofil og forblive konkurrencedygtige, når reglerne omkring emissioner strammes, forklarer Lars Skytte Jørgensen, Vice President for teknologiudvikling i Alfa Lavals marinedivision.
Teknologien, der bruges i processen, er såkaldt Organic Rankine Cycle (ORC) teknologi, som omdanner den overskydende varme fra varmekilder fra 75 grader og op til 550 grader til ren elektrisk strøm.
E-PowerPack kan bruges til alle typer store skibe som tankere, krydstogt- og containerskibe og fungerer med alle typer brændstof. Det er således en løsning, som nemt kan implementeres i rederiernes eksisterende flåder, men som også vil kunne bruges til fremtidens CO2-neutrale brændstoffer som metanol og ammoniak, siger Lars Skytte Jørgensen.
Kilde: Alfa Laval