
En af verdens største elbilsbatteri-prodducenter, kinesiske CATL, har lanceret det første natrium-ion-batteri. Et natrium-ion batteri fungerer stort set som et lihtium-ion, men batteritypen har længe været set som en lovende og mere miljøvenlig konkurrent til litium-ionbatteriet, da det kan undvære de kritiske materialer kobolt, nikkel og lithium.
I CATLs natrium-ionbatteri anvendes en pigmentblandingen (kaldet “preussisk hvidt”) som katodemateriale. Virksomheden har ændret materialet, så det holder længere, men afslører ikke, hvor mange opladnings- og afladningscyklusser batteriet kan klare. Anodematerialet er en egenudviklet version af hårdt carbon med en porøs struktur, der vil gøre det muligt at lagre mange natriumioner, som derefter kan bevæge sig hurtigt under opladning og afladning.
Trods det vil man næppe se natrium-ion batterier lige med det første. Det har nemlig en lavere energidensitet. Den ligger på 160 Wh/kg, mens de dårligste Li-ion batterier, de såkaldte lithium-jern-fosfat (LFP), ligger på 180Wh/kg.
Imidlertid har natrium-batteriet en anden fordel. Det fungerer langt bedre ved lave temperaturer, og derfor er det i virkeligheden deres kombinationsbatteri, som virker mest lovende. En batteripakke, hvor celler af natriumiontype kombineres med celler af lithiumiontype. Formålet er, at de forskellige teknologier kompenserer for hinandens mangler. Litiumioncellerne kompenserer for natriumioncellernes lave energitæthed, mens natriumioncellerne forbedrer systemets ydeevne ved lave temperaturer.
Kilde: NyTeknik