Landets 98 kommuner rummer over en stor, samlet bilpark, og derfor er det ikke uden betydning, hvor hurtigt det går med at få gjort bilparkerne grønne.
Og det går da, selvom over 80 procent af den kommunale bilpark stadig er sort. Det er dog en klar forbedring fra den sidste undersøgelse, gennemført ved kommunalvalget i 2021, hvor 92,1 procent af bilerne var konventionelle, mens 7,9 procent var grønne, viser en undersøgelse fra De Danske Bilimportører.
Dog er der stor variation kommunerne imellem, hvilket også kan ses på deres bilflåde. For eksempel “udmærker” Fanø Kommune sig ved ikke at have én eneste grøn bil, mens det på anden ø ser helt anderledes ud. Samsø ligger i top med over 65 procent grønne biler.
– De nye tal viser blandt andet, hvilke kommuner, der siden kommunalvalget, har kastet penge efter at omlægge deres bilpark ved at investere i grønne biler frem for fossile. Det siger noget om, hvilke politikere der sætter handling bag de klimaløfter, som de fleste af dem er gået til valg på, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Nogle kommuner går i front med en grøn indkøbsstrategi og har, i løbet af de sidste to år, kun købt opladelige biler. Eksempler herpå er Nordfyns, Samsø og Ærø Kommune. Andre kommuner har derimod prioriteret fossile biler og udleder mere CO2 eksempelvis Randers og Langeland Kommune.
– Indkøbsstrategien hos de enkelte kommuner er selvsagt vigtig for, hvordan sammensætningen bliver i de kommunale bilflåder. Grøn omstilling er højt prioriteret politisk både nationalt og lokalt, og kommunerne har mulighed for at gå forrest og vise vejen, når de køber nye biler til deres flåde, siger Mads Rørvig.
Kilde: De Danske Bilimportører