Arbejdstøjsbrandet Fristads tager nu endnu et vigtigt skridt mod at blive en mere bæredygtig leverandør af arbejdstøj ved at lancere en udvidet reparationsservice til udvalgte kunder. Ambitionen er at udvikle tjenesten yderligere i løbet af 2024 og skalere den op til endnu flere kunder.
– Vi har arbejdet på at reducere miljøpåvirkningen fra vores produktion i årevis og er nu også begyndt at udvikle innovative løsninger, der kan forlænge produkternes levetid. Ved at tilbyde vores kunder denne reparationsservice kan vi sikre, at vores produkter udnyttes fuldt ud, før de sendes til genanvendelse, fortæller Anne Nilsson, Director of Marketing and Sustainability hos Fristads.
Der er igangsat pilotprojekter for den nye reparationsservice på flere af Fristads’ markeder i samarbejde med udvalgte kunder i Sverige og Benelux-landene. I den første fase er planen at identificere de logistiske udfordringer, der er forbundet med reparationsservicen, så vi kan udvikle en serviceydelse, der kan tilbydes til kunder på alle markeder fremover.
– Det at minimere vores egen miljøpåvirkning og hjælpe vores kunder med at træffe mere miljøbevidste valg er to meget vigtige aspekter af Fristads’ bæredygtighedsindsats. Ved at udvide vores ambitioner inden for bæredygtighed til også at omfatte reparation af vores kunders produkter kan vi bidrage til at reducere efterspørgslen efter nye produkter, samtidig med at vi finder nye måder at drive forretning på, fastslår Petra Öberg Gustafsson, CEO hos Fristads.
Fristads har i længere tid tilbudt mindre reparationer i forbindelse med reklamationer. Faktisk blev 27 procent af alt det tøj, der blev reklameret over i 2023, repareret og returneret til kunden i stedet for at blive erstattet med nye produkter.
Kilde: Fristads