Nu er det op til hver enkelt kommune, om de vil have en nulemissionszone – og i givet fald, hvor strang den skal være. Det står klart, efter et flertal i Folketinget har vedtaget en lov, der lægger den rettighed ud til de enkelte kommunalbestyrelser
De kan vælge mellem to varianter – men må kun oprette én zone. Den smalle variant omfatter kun persontransport. Den langt mere vidtgående omfatter al trafik, inklusive varetransport.
Zonerne kan oprettes allerede efter nytår. Mange kommuner har efterspurgt netop muligheden for at oprette sådanne zoner. Der bliver dog ikke frit slag til at oprette zonerne hvor som helst og i en størrelse, som den enkelte kommune nu finder hensigtsmæssig.
Loven understreger, at zonerne er tænkt som mindre byområder – altså ikke det halve af København eller Aarhus. Der skal ikke være længere fra zone-kanten til zonecentrum, end at man kan parkere lige uden for zonen og gå eller cykle den sidste bid vej. Eller tage kollektiv trafik.
Der er også andre forudsætninger, der betyder, at kommunerne har begrænset zone-leg.
Den må ikke skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må derudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet.
Ønsket om nulemissionszoner har ofte været omtalt i landets største byer og kommuner, men selv Læsø, der med sine 1.793 indbyggere er landets mindste kommune, kan oprette en zone, hvis man ønsker det.
Kilde: Miljøministeriet