
Snart vil det være helt slut med plug-in biler. Det vurderer i hvert fald FDM. Årsagen er nye EU-regler, der betyder, at hvert enkelt plug-in model senest ved årsskiftet skal have lavet en ny og mere retvisende måling af deres forbrug.
Det vil sende forbrugstallet markant højere op, og vil samtidig sende afgifterne til himmels. Forventningen er, at nogle modeller står til en afgiftsstigning på over 200.000 kr., og selv en billig plug-in kan se frem til en afgift, der er 100.000 kr. højere end i dag.
Faktisk har flere importører allerede fjernet biltypen fra salgslisten eller holder lagerudsalg.
Selvom de nye regler således fjerne en del af de opladelige biler fra markedet, er FDM glade for den udvikling. Plug-in modellerne har altid været omdiskuteret, og af mange set som en trædesten fra de fossile til de el-drevne biler.
En trædesten, der med det nuværende salg af elbiler, ikke længere er brug for.
– Formålet med at skifte til plugin-hybrider og elbiler er at reducere klimabelastningen. Derfor er det afgørende, at bilernes miljø- og klimaegenskaber måles på en retvisende måde. I FDM har vi i årevis efterspurgt en opdatering af plugin-hybridernes målemetode, så den giver et mere retvisende billede af bilens almindelige drift, siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk.
Han slår dog i samme forbindelse til lyd for, at hele afgiftssystemet bør ændres.
– Plugin-hybriderne viser med al tydelighed, hvor forældede de danske bilafgifter er. For bilerne kan bruges meget grønt, hvis man primært kører på strøm og ikke benzin, men registreringsafgiften straffer teknologien hårdt, siger Torben Lund Kudsk og tilføjer:
Derfor mener vi fortsat, at den værdibaserede registreringsafgift bør afskaffes, og at bilerne, uanset drivmiddel, i stedet beskattes ud fra tekniske kriterier som energiforbrug, egenvægt og batteristørrelse – på sigt måske suppleret med kørselsafgifter i de områder, hvor det vil give mening.
Kilde: FDM