
Varebiler på el er begyndt at vinde frem. Ikke med samme hastighed som på personbilsområdet, men ikke desto mindre viser tal fra Danmarks Statistik, at salget er steget med 68 procent det seneste år.
Det er der flere årsager til; der er kommet flere modeller at vælge imellem, ligesom der er bedre kapacitet både på rækkevidde og lasteevnen.
Hos organisationen Tekniq er underdirektør Nicolai Siegumfeldt begejstret for udviklingen, men kan alligevel ikke lade være med at løfte en advarende pegefinger. Det handler om rammevilkårene.
– Vi oplever desværre, at rammevilkårene halter bagefter. Manglende ladeinfrastruktur og usikkerhed om fremtidige afgifter kan få virksomheder til at tøve. Det er vigtigt, at politikerne sikrer klare og stabile rammer, hvis vi for alvor skal accelerere skiftet fra benzin og diesel-varevogne til elvarebiler, siger Nicolai Siegumfeldt.
Planen er, at afgiften på elvarebiler stiger med 8 procentpoint hvert år fra 2026 frem mod 2030, ligesom bundfradraget også justeres. Begge dele kan være med til at skubbe udviklingen i den forkerte retning.
Også andre ting kan sætte en stopper for hele – eller i hvert fald dele af udviklingen. Bl.a. skal områderne uden for de store byer have de samme muligheder, som netop byerne har.
– Den grønne omstilling må ikke blive en storbyløsning. Vi skal sikre, at også små og mellemstore virksomheder i hele Danmark kan være med, ellers risikerer vi at tabe momentum, mener Nicolai Siegumfeldt.
Kilde: Tekniq