
Markedet flyder stadig ikke over med elektriske varevogne, og hovedparten af dem, som trods alt findes, er udstyret med en rækkevidde, der kan bringe sved på panden, hvis man ikke lige har storbyerne som arbejdsplads.
Det vil Mercedes forsøge at ændre på med den kommende udgave af deres store varevogn, Sprinter, der i el-udgaven meget naturligt har et lille “e” i starten af navnet.
I en test har en prototypen af eSprinter således tilbagelagt 475 kilometer på en rute fra Stuttgart til München og tilbage igen på én opladning. Og endda have 20 kilometer tilbage på “tanken”, da ruten var gennemført.
Dermed en længere rækkevidde end alle andre varevogn. Årets bil, ID Buzz fra VW, kan strække batteriet til cirka 400 km (WLTP. Og selv det var en præstation i forhold til de 240-260 km pr. opladning som hovedparten af elektriske varevogne har i dag.
Testen var udført på offentlig vej med alle de udfordringer det nu bringer med sig, når man vælger at køre på alle tre af de klassiske vejtyper; by, landevej og på motorvej
Hele kørslen, som blev foretaget den 19. oktober, blev fra start til slut overvåget fra passagersædet af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan, TÜV Süd. Dermed blev det garanteret, at det lave forbrug og den lange rækkevidde blev opnået med blot én batteriopladning samt at bilen i øvrigt fungerede, som den skulle.
Derfor er der grund til at tro, at bilen får nogenlunde den samme rækkevidde, når den bliver lanceret til februar.
Kilde: Mercedes-Benz