Lader man øjnene rende ned over de mange bilmodeller, man kan vælge imellem som dansk bilkøber, er antallet af rene elbiler stadig relativt begrænset set i forhold til, hvad man overordnet set kan vælge igennem.
Der er bilfabrikker, som slet ikke har en elbil i modelparaden, andre har bare en enkelt eller to. Men trods det, har elbilerne sat sig tungt på det danske bilsalg. Især i oktober, men også mere generelt
På listen over de ti mest solgte modeller i oktober, var der kun én model, som ikke var rent el. De var en Nissan – og den var så i øvrigt på 10. pladsen. Overordnet set var 60 procent af de cirka 14.400 solgte modeller, rene elbiler.
Halvdelen af top-10 bilmodeller kom i øvrigt fra den store VW-koncern, som måske nok lider nød andre steder, men her i landet sælger Skoda, Audi og VW´s egne modeller ganske fint.
– Elbilerne får fortsat bedre og bedre vejgreb i det danske salg, og vi glæder os over, at vi lige nu står i en situation, hvor vi måned for måned kan fejre nye rekorder. Samtidig er vi tæt på, at halvdelen af bilsalget i 2024 er elbiler, og det er også en helt særlig milepæl, som vi spår, at vi kommer i mål med. Det er en udvikling, som vi med god grund kan være glade for, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Ser man på bilsalget som et hele, var oktober opløftende. I forhold til sidste år var salget steget med næsten 9 procent.
Kilde: Mobility Denmark