Man skal altid være varsom med de store procentsatser, når det er små tal, der er udgangspunktet. Ikke desto mindre ser det ud til, at salget af elvarevogne for avlor er ved at komme i gang.
For mens salget af varevogne overordnet set ligger på præcis det samme antal i november 2024 og året før; 2.421, er der sket noget med fordelingen mellem motor-typerne.
Antallet af eldrevne varebiler er nemlig mere end fordoblet sammenlignet med november sidste år og udgjorde 25,2 procent af salget i november.
I tal betyder det 611 el-varebiler. Tager man de 135 plug-in hybrider med i regnestykket, udgjorde de opladelige varebiler over 30 procent af salget.
– Det er forrygende at se, at varebilssalget bliver mere og mere elektrisk. Udviklingen har været langsommere for varebilerne end for personbilerne, men over de seneste par måneder er der sat strøm til mange nye el-varebiler. Der har været momentum i varebilssalget i år, og vi har forhåbninger om, at den høje el-andel i denne måned også indvarsler en positiv udvikling i el-varebilssalget, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Rykker man op til lastbilerne går det også fremad for de eldrevne køretøjer. Men her skal man passe på med procenttallene. For de kan blive voldsomt høje, når salgstallet er steget fra 10 ellastbiler i november 2023 (2,4 procent af salget) til 39 styks i november i år (10,9 procent af salget)
– Eldrevne lastbiler er blevet mere populære, end de var for kun et år siden, men der er endnu ikke for alvor kommet fart på udviklingen her. Der er brug for politisk støtte for at få flere grønne lastbiler på vejene og løfte omstillingen af vejtransporten yderligere, vurderer Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark